Alakoulut – Kulttuurikasvatus-suunnitelma

Esiopetus

Koivu ja Tähti -satu
  • Koivu ja Tähti -sadun lukeminen. Koivu ja Tähti sadun hyödyntäminen monipuolisesti toiminnassa.
  • Vierailu Poppalooran kyydissä tai kirjastolla, esim. satutuokio tai nukketeatteri
  • Lauluja teemaan liittyen, esim. Saran laulun opettelu

Teemat: sanataide ja kirjallisuus, kulttuurihistoria, tarinallinen leikki, musiikki

Kulttuuriperintö
  • Lähikulttuuriympäristöön tutustuminen, esim.
    • Kotiseutumuseo
    • Muhoksen kirkko
    • Toppeliuksen muistokivi
    • Sampo-patsas
    • Walk of Fame
    • jokiranta

Teemat: kulttuuriperintö, arkkitehtuuri

Kirjasto ja kulttuurikeskus
  • Retkipäivä kirjastoon ja kulttuurikeskukselle huhtikuussa
    • Vierailu Kuvataidekoulun kevätnäyttelyssä
    • Kuvataidekoulun työpaja kulttuurikeskuksella näyttelyvierailun yhteydessä: Tutustutaan Muhoksen Kuvataidekouluun ja toteutetaan työpajatyylisesti yksi teos valitulla tekniikalla.
    • Lounas kulttuurikeskuksella
    • Kirjastoon tutustuminen ja satutuokio kirjastolla
Oulun kansainväliset lasten ja nuorten elokuvafestivaalit
  • Vuosikohtaisten teemojen käsittely eri taiteen keinoin

Teemat: elokuva

Katso tarkempi kuvaus varhaiskasvatuksen Tähtireitistä Kulttuuripankista (linkki).

1.- 2. luokat

Koivu ja Tähti -satu
  • Tutustuminen Koivu ja Tähti -satuun eri taiteen keinoin.
Kulttuurihistoria ja lähiympäristö
  • Koulun lähiympäristöön ja -metsään tutustuminen. Maataideteosten valmistaminen ympäristöstä löytyvistä materiaaleista.

(linkki opetussuunnitelman kohtiin: )

Oulun kansainväliset lasten ja nuorten elokuvafestivaalit ja kirjastovierailu
  • Vuosikohtaisten teemojen käsittely eri taiteen keinoin
  • Esitykset Muhoksella Koivu ja Tähti -salissa
  • Kirjaston järjestämään ohjelmaan osallistuminen.
  • Ekaluokkalaisena opetellaan julkisen palvelun käyttöä, tutustutaan kirjaston tiloihin tai kirjastoautoon ja kirjastossa asioimiseen. Opetellaan kysymään neuvoa henkilökunnalta. Hankitaan oma kirjastokortti, jolloin opitaan huolehtimaan omasta kirjastokortista ja lainatusta aineistosta. Kirjavinkkaus.

SUK: T15, KU: T3, T6, T8, T10, MU: T4, T6

3. luokka

Esittävää taidetta kulttuurikeskuksella ja kirjastoon tutustuminen

Esimerkiksi teatteria, musiikkia tai tanssia.

Esityksen opetussuunnitelmalliset tavoitteet jakaantuvat monelle oppiaineelle:
SUK: T13, MU: T4,T8, KU:T1,T2

  • Kolmosille järjestetään kirjavinkkausta. Yleensä kirjavinkkarit kertovat kirjoista lukemaan innostavalla tavalla. Vinkkaukseen valitaan ikäkaudelle ja kielitaidolle soveltuvaa kirjallisuutta, jonka lukeminen rikastuttaa lapsen kieltä, vahvistaa luovuutta ja mielikuvitusta.
  • Toteutetaan kulttuurikeskuksen esityksen yhteydessä.
Kulttuurihistoria ja lähiympäristö
  • Koulun lähiympäristöön ja -metsään tutustuminen.
  • Geopark-sisältöjen hyödyntäminen

(linkki opetussuunnitelman kohtiin:)

Oulun kansainväliset lasten ja nuorten elokuvafestivaalit
  • Vuosikohtaisten teemojen käsittely eri taiteen keinoin
  • Esitykset Muhoksella Koivu ja Tähti -salissa

SUK: T15, KU: T3, T6, T8, T10, MU: T4, T6

4. luokka

Kotiseutumuseovierailu ja sarjakuvatyöpaja kulttuurikeskuksella
  • Tutustuminen kotiseutumuseoon sarjakuvatyöpajapäivän yhteydessä. Kuunnellaan paikalliseen kulttuuriperintöön liittyvä tarina esim. Montan jättiläisen tarina. Kuullusta tarinasta tehdään sarjakuva.
  • Sarjakuvataiteilijan vetämä työpaja Koivu ja Tähti -kulttuurikeskuksella
  • Tutustuminen kulttuurikeskuksen näyttelyihin (taide- ja Geopark-näyttelyt) ja kirjastoon
Kulttuurihistoria ja lähiympäristö

Koulun lähiympäristöön ja -metsään tutustuminen.

(linkki opetussuunnitelman kohtiin:)

Oulun kansainväliset lasten ja nuorten elokuvafestivaalit
  • Vuosikohtaisten teemojen käsittely eri taiteen keinoin
  • Esitykset Muhoksella Koivu ja Tähti -salissa

SUK: T15, KU: T3, T6, T8, T10, MU: T4, T6

5. luokka

Kierikkikeskusvierailu

Vierailu kivikautiseen kylään Kierikkiin ja tutustutaan alueelliseen esihistoriaan. Leppiniemen kivikautiset asutuskohteet käsitellään tässä yhteydessä.

Vierailun opetussuunnitelmalliset tavoitteet jakaantuvat monelle oppiaineelle.
HI: T1, T2, T4, YM: T1, T12. T16, SUK: T15, KU: T1, T2, T3, T9, T10

Oulun kansainväliset lasten ja nuorten elokuvafetivaalit ja tutustuminen kulttuurikeskukseen ja kirjastoon
  • Vuosikohtaisten teemojen käsittely eri taiteen keinoin
  • Esitykset Muhoksella Koivu ja Tähti -salissa
  • Tutustuminen Geopark-näyttelyyn sekä opetustuokio tervan historiasta, tervanpoltosta ja -kuljetuksesta (esim. Mikko Kiuttu / Geopark)
  • Tutustuminen kulttuurikeskuksen näyttelyyn ja kirjastoon
  • Vitosille järjestetään tiedonhaun opetusta, jossa opetellaan hakemaan tietoa OUTI-verkkokirjastossa. Tietokirjavinkkauksen avulla tutustutaan kirjastoluokitukseen ja kirjaston tietokirjakokoelmaan.

SUK: T15, KU: T3, T6, T8, T10, MU: T4, T6

6. luokka

Koivu ja Tähti -päivät
  • Koivu ja Tähti -päivien teemojen käsittely oppitunneilla eri näkökulmista, esim. arkkitehtuuri, kirjallisuus, kuvataide, musiikki, historia.
  • Koivu ja Tähti -päivät eli Muhoksen kotiseutupäivät järjestetään joka toinen vuosi. Seuraavan kerran kotiseutupäivät järjestetään vuonna 2022. Koivu ja Tähti -päivien ohjelmasisältö määrittyy valitun teeman kautta. Aiempia teemoja ovat olleet mm. arkkitehtuuri sekä Kristoffer Toppelius.
Oulun kansainväliset lasten ja nuorten elokuvafestivaalit
  • Vuosikohtaisten teemojen käsittely eri taiteen keinoin
  • Esitykset Muhoksella Koivu ja Tähti -salissa

SUK: T15, KU: T3, T6, T8, T10, MU: T4, T6

Kulttuuriympäristö
  • Retki Rokualle
  • Aineisto Geopark-pankissa

Työnimike
Nimi
Puhelin
Sähköposti